ADHD en voeding
Onderzoek naar het verband tussen ADHD en voedsel is niet gemakkelijk: grote voedselfabrikanten zijn niet happig om negatief in het nieuws te komen, en omdat het gaat om een kleine groep wetenschappers worden zij door collega’s en overheden (die over subsidies gaan) nog niet volledig serieus genomen.
ADHD wordt niet veroorzaakt door voeding!
Om gelijk een misverstand uit de weg te ruimen: ADHD wordt niet veroorzaakt door bepaalde voeding. Een kind dat druk wordt (lees: hyperactief gedrag vertoont) na het eten van zoetigheid is ook geen reden om te denken dat ADHD in het spel is; hyperactiviteit is slechts een symptoom van ADHD.
Onderzoeken naar ADHD
Tot zover het belangrijkste misverstand over het verband tussen ADHD en voeding. Hoe zit het dan wel met die twee? De zoektocht daarnaar is niet nieuw; sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw is men in wetenschappelijke kringen al op zoek naar het verband tussen voeding en leer- en gedragsstoornissen.
Ingewikkelde materie, waaromtrent waterdichte conclusies eerder uitzondering zijn dan regel. Hoogaangeschreven instanties en wetenschappers kunnen het maar moeilijk eens worden. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan. Daaruit bleek dat voedsel zowel positieve als negatieve effecten kon hebben.
Negatieve effecten van voedsel op ADHD
Eerst de negatieve effecten, waarbij opgemerkt moet worden dat de keiharde waarheid ervan moeilijk na te gaan is.
- Cafeïne (in koffie, thee, cola en pure chocola) blijkt de klachten te verergeren. Ook conserveermiddelen hebben een negatief effect
- Onder invloed van suiker, honing, chocola en banaan verslechtert de leesvaardigheid
- ADHD-kinderen zijn gevoelig voor salicylaat, een stof die in aspirine, wortels, broccoli, appel, pruim, tomaat, paprika, peper, spinazie, kerry, drop en pepermunt zit.
Positieve effecten van voeding op ADHD
Positieve effecten van voedsel zijn ook niet onopgemerkt gebleven in de onderzoeken.
- Gedrag en leerproblemen verbeteren met een dieet van volle granen en biologische groenten en peulvruchten
- Magnesium, kalk en kalium beïnvloeden de hersenactiviteit positief
- De meervoudig onverzadigde omega-3 en omega-6 vetzuren (onder andere aanwezig in visolie) verhogen de concentratie en leervaardigheid. Een studie van 2006 wijst op het positieve effect van deze vetzuren, waardoor veertig tot vijftig procent van de ADHD-symptomen verminderde.
Een streng dieet kan helpen, dat lijkt zo ongeveer de strekking te zijn – overigens ook naar aanleiding van jonger onderzoek. Bij zestig procent van de onderzochte kinderen in dat laatste onderzoek verdwenen de gedragsproblemen.
Geschreven door Wilfred Hermans
